Enklast är att mäta temperaturen på utkommande luft, 6-10grader skall man ha.
Det finns ett flertal olika anledningar, vanligast (70% av fallen) Är helt enkelt
Att det saknas gas eller att systemet innehåller för mycket fukt.
Resterande 30% kräver åtgärd i form av komponentbyten.
Byte av kondensor pga stenskott
Byte av kompressor
Elfel osv.
Det första som måste göras är att provtrycka systemet för att säkerställa att systemet inte har läckor, kostnaden för detta ligger på 750kr.
När det är säkerställt att systemet inte läcker skall systemet fyllas med ny gas och olja, här skiljer priserna på sig beroende på vilken gas som skall vara i systemet och hur stor volymen är, vi tar endast betalt för den mängd gas som krävs för att fylla systemet enligt tillverkarens rekommendationer, all gas som finns kvar i systemet kommer återanvändas. Den gamla gasen R134A har fått en ny straffskatt ifrån EU och har gått upp i pris.
Gaspriset är enligt följande:
R134A 4,00kr/gram
R1234yf 5kr/gram
Det finns olika typer av gaser, vanligast är R134A för fordon som är äldre än 2015 och
R1234yf som finns i bilar nyare än 2015.
Ett klistermärke finns under motorhuven som anger vilken gas och volym fordonet har.
Vi fyller även entreprenadmaskiner, husbilar husvagnar osv.
Våra tekniker är certifierade i Sverige, certifikatet ser du på den lokala stationen.
Maskinerna vi använder tillverkas i Tyskland och är ett vanligt märke hos biltillverkarnas fabriker och verkstäder.
Ja, våra gaser är köpta i Sverige och håller dom specifikationer som biltillverkaren angivit.
Ja det kan man men det innebär risker som inte är försvarbara.